STANOWISKO MR,PiPS
Z 13 STYCZNIA 2017 R.
W SPRAWIE FUNKCJONOWANIA REGULAMINÓW WYNAGRADZANIA I
PRACY WEDŁUG NOWYCH REGULACJI
(…)
wejście w życie (…) zmian w Kodeksie pracy od 1 stycznia 2017 r. nie
spowodowało, że regulaminy wynagradzania i regulaminy pracy obowiązujące u
pracodawców zatrudniających mniej niż 50 pracowników, utraciły swoją moc
prawną. Nie jest również konieczna rezygnacja pracodawców z tych regulaminów.
Natomiast pracodawcy mogą zrezygnować z tych regulaminów na takich samych
zasadach jak dotychczas było to możliwe w przypadku, gdy pracodawca wskutek
spadku zatrudnienia w swoim zakładzie pracy nie zatrudniał już co najmniej 20
pracowników. Przepisy Kodeksu pracy nie regulują kwestii rezygnacji z
regulaminu wynagradzania ani regulaminu pracy. W związku z tym przyjmuje się,
że regulaminy te mogą być uchylone w takim samym trybie, w jakim są one
wprowadzane w zakładzie pracy. Oba te regulaminy wchodzą w życie po upływie
dwóch tygodni od dnia podania ich do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u
danego pracodawcy (art. 772 §
6 i art. 1043 § 1 Kodeksu pracy), przy czym jeżeli u pracodawcy
działa zakładowa organizacja związkowa albo zakładowe organizacje związkowe
konieczne jest uprzednie uzgodnienie z nimi treści tych regulaminów – na zasadach
określonych w art. 772 § 4 i art. 1042 Kodeksu pracy oraz
art. 30 ust. 5 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z
2015 r., poz. 1881). (…)
(„UiPP” Nr 3 [429] z 01.02.2017 r., str.
4)